Makluman

Info Semasa

....

WADAH meminta Kerajaan Memperhalusi cadangan Biasiswa Nasional

by Portal WADAH Kelantan | 11:30 PG in |

Wadah Pencerdasan Umat Malaysia (Wadah) meminta kerajaan memperhalusi cadangan Biasiswa Nasional yang bakal menyaksikan pengagihan biasaswa berdasarkan 100 peratus merit dan bukan lagi berasaskan kaum. Usaha mengkaji dan memperhalusi cadangan ini perlu bagi memastikan prinsip-prinsip keadilan dan kesaksamaan terus dipertahankan.

Wadah meminta kerajaan memberi perhatian yang serius terhadap ketidakseimbangan yang wujud antara bandar dan luar bandar, antara Semenanjung Malaysia dan Sabah-Sarawak dan antara kelompok berpendapatan tinggi dan golongan miskin di bandar-bandar. Masing-masing mempunyai perbezaan yang ketara dari segi pendapatan dan taraf hidup, persekitaran dan kemudahan pembelajaran. Semua ini akan memberi kesan yang berbeza ke atas prestasi pelajar-pelajar.

Sekiranya pemberian bantuan dan biasiswa berasaskan merit semata-mata, maka sebilangan besar mereka yang berada di luar bandar, di pendalaman Sarawak dan Sabah serta golongan miskin di bandar-bandar akan terkeluar dari senarai mereka yang mendapat peluang biasiswa ini, kerana sering kali prestasi akademik kelompok ini relatif lebih rendah.

Wadah percaya sekiranya aspek-aspek ini tidak diberi perhatian, akan tercetus ketidakpuasan hati dan keresahan dalam masyarakat yang boleh bertukar menjadi konflik baru yang mengganggu kesejahteraan dan keharmonian hidup.

Kerajaan juga seharusnya menghormati Fasal 153 (2), Perlembagaan Malaysia yang memberi kuasa kepada Yang di-Pertuan Agung bagi melindungi kepentingan orang-orang Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak termasuk soal yang berkaitan dengan biasiswa.

http://wadah.org.my/kenyataan-media/24-info-wadah.html

Demi Masa

Taqwim Hijri